درباره مدرسه مجازی مبتکران، مویدو بیشتر بدانید. کلیک کنید : سخن مدیر عامل
در واقع ظهور شبکههای ارتباطی گسترده از قبیل اینترنت، در کنار ابزار و امکانات پیشرفته، باعث تحول در روشهای آموزش شده و این امکان را فراهم ساخته است که طیف وسیعی از دانشآموزان را در نقاط مختلف و از فواصل دور و نزدیک با روشهایی متفاوت از انواع روشهای سنتی، بدون نیاز به شرکت در کلاسهای حضوری،تحت آموزشهای علمی و تخصصی قرار دارد.
مدرسه هوشمند، رویکرد جدید آموزشی است که با تلفیق فناوری اطلاعات و برنامه درسی، تغییرات اساسی در فرایند یاددهی و یادگیری ایجاد مینماید. در این نگاه آموزشی جدید، با توجه به نقش معلم به عنوان راهنما و نه انتقالدهنده دانش و نقش دانشآموز به عنوان عضو فعال، خلاق، نقاد، مشارکتجو به جای عضوی منفعل و مصرفکننده، دانش و نظام ارزشیابی بهصورت فرایند محور و نه ضرایب محور، تغییر خواهد کرد.
یادگیری را می توان به دو بخش مستقیم و معکوس تقسیم بندی کرد:
یادگیری مستقیم
در شیوهی تدریس مستقیم (چه حضوری و چه به صورت آنلاین از طریق اینترنت) تدریس معلّم فقط یک بار اتّفاق میافتد. در این روش اگر در زمان تدریس معلّم، دانشآموز غایب باشد، یا از لحاظی به دلایل مختلف حواسش به معلّم نباشد، یا صداهای مزاحم و احتمالی همراهانش در کلاس باعث شود جملهای را به خوبی درک نکند. یا قطع اینترنت به مدت چند دقیقه اتّفاق بیافتد و یا دانشآموز برای دقایقی مجبور به ترک درس باشد… از معلّم عقب میافتد و امکان جبران آن مشکل میشود. در این روش معلم برای تعمیق و تثبیت یادگیری، تمرین و تکلیف برای منزل دانشآموزان ارایه میکند که اگر دانشآموز در زمان تدریس از معلم عقب بیافتد حل تمرینات در منزل به آسانی انجام نمیگیرد.
یادگیری معکوس
در چند سال اخیر شیوهای در آموزش و یادگیری رواج پیدا کرد که به آن «یادگیری معکوس» میگویند. از این نظر به آن یادگیری معکوس میگویند که در آن روش برخلاف روشهای قبلی که معلم درس خود را در مدرسه و با حضور دانشآموزان در کلاس تدریس میکند و برای کار در منزل تکلیف و تمرین برای آنها مشخص میکند، در این روش معلم مطالب درسی خود را در قالب فیلمهای ضبط شده در اختیار دانشآموزان قرار میدهد تا دانشآموزان در منزل مطالب درسی را یاد بگیرند و بعد در مدرسه حاضر شوند تا توسط معلم اشکالات آنها برطرف شود. در ضمن آموختههای خود را در کلاس درس با بقیهی دانشآموزان به اشتراک میگذارند و بحث و تبادل نظر میکنند.
در زمینه یادگیری معکوس کتابهای زیاد نوشته شده و برخی از آنها در ایران ترجمه شدهاند. این شیوهی آموزشی قبل از پیدایش کرونا در کشور ما رونق زیادی نداشت ولی با حضور بیماری کرونا، تدریس مجازی و استفاده از فیلمهای آموزشی رواج بیشتری پیدا کرده است. درست است که آنچه در حال حاضر در کشورمان اتفاق میافتد را نمیتوان یادگیری معکوس نامید ولی لااقل در مورد آموزش مجازی که مبتکران در حال اجرا دارد را میتوان برگرفته از شیوهی یادگیری معکوس دانست.
مزایای این شیوهی تدریس نسبت به آموزش مستقیم
- در شیوهی تدریس مستقیم همانطوری که قبلاً نیز گفتیم، معلم یک بار در کلاس درس را بیان میکند و به دلایل مختلف احتمال آن وجود دارد که دانشآموز از جریان تدریس معلم عقب بماند که جبران آن مشکل است. در صورتیکه در آموزش یا یادگیری معکوس فیلمهای تدریس معلم در اختیار دانشآموز قرار دارد و دانشآموز میتواند تدریس معلم را بارها و بارها مشاهده کند، فیلم را عقب و جلو ببرد، مکث کند، روی یک مطلب تمرکز کند و حتی در صورت نیاز آن را ذخیره کند.
- در شیوهی تدریس مستقیم تفاوتهای فردی در درک مطالب یکی از مشکلات دیرینه در تعلیم و تربیت میباشد. قدرت درک و فهم دانشآموزان متفاوت است. در آموزش شیوهی جدید این معضل نیز به آسانی برطرف میشود. دانشآموزی که در درک مطلب کمی کندتر است، فیلمهای تدریس معلم را دوباره میبیند و مشکل آموزش خود را حل میکند.
- افراد در طول روز احتمال دارد برخی وقتها به دلایلی آمادگی کافی برای آموزش نداشته باشند. در روش تدریس مستقیم دانشآموز باید در ساعت معین در کلاس درس حاضر باشد، حال، آمادگی برای آموزش دارد یا ندارد. آیا ذهن او آماده است یا نه؟ در آموزش به شیوهی جدید این مشکل هم برای دانشآموزان برطرف شده است. دانشآموزان با توجه به میزان آمادگی خود به درس و یادگیری وارد کلاس درس میشوند.
ویژگی های مدرسه مجازی مبتکران
- ۱- برنامههای مدرسه توسط شورای سیاستگذاری، شورای برنامهریزی و تحت نظر مدیر محتوای علمی و مدیران گروههای آموزشی درسهای مختلف تدوین شده است.
- ۲- در این مدرسه آموزش از پیشدبستانی تا پایه نهم متوسطه اول پیشبینی شده است.
- ۳- بودجهبندی کلیهی دروس هر پایه برای یکسال تحصیلی تدوین و تنظیم شده است.
- ۴- برنامهی هفتگی پایهها بر مبنای برنامههای نظام تحصیلی رسمی کشور تنظیم شده است.
- ۵- زمان تدریس برای هر درس با توجه به میزان ساعات رسمی آموزش و پرورش در برنامههای این مدرسه گنجانده شده است.
- ۶- در این مدرسه با تأکید بر برنامههای نظام آموزشی کشور کلیهی مواد درسی پایه ها در نظر گرفته شده است یعنی برای همهی دروس (ریاضی، علوم، فارسی، املاءِ، انشاءِ، دینی، قرآن، مطالعات اجتماعی، تفکّر، فناوری، ورزش، هنر، زبان، عربی و دفاعی) ساعات تدریس منظور شده است.
- ۷- برای سهولت کاربران کلیه فیلمها به صورت آفلاین تهیه شده تا در هر زمان و مکان قابل استفاده باشد.
فیلمهای آموزشی
فیلمهای آموزشی و تدریس معلّمان در بخشهای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تهیه شدهاند. تجربهی چند ماه اخیر از مشاهدات تدریس آنلاین نشان میدهد که زمان بیش از ۲۰ تا ۲۵ دقیقه کارایی خوبی برای دانشآموزان ندارد. این فیلمها با توجه به برنامهی هفتگی پایهها در روز شنبه هر هفته در سایت مدرسه مجازی مبتکران و دانشآموزان یا براساس برنامهی پیشنهادی مدرسه یا با برنامهای که برای هفتهی تحصیلی خود تنظیم کردهاند، فیلمها را میبینند و مطالب درسی مربوطه را یاد میگیرند.
در مدرسهی مجازی مبتکران در هر پایه بیش از ۲۰۰ ساعت تدریس در ۷۰۰ قسمت تولید که در ۲۸ هفته با توجه به برنامهی هفتگی پایهها و بودجهبندی از پیش تعیین شده در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
فیلمهای ارایه شده در مدرسهی مجازی در استودیوهای مجهز به تختهی هوشمند قوی و ۳ دوربین همزمان متحرک برای ایجاد تنوّع بصری و جلوگیری از خستگی روانی و جسمی دانشآموزان تهیه شدهاند.
تدریسها با طرح درس دبیران و تهیهی پاورپوینتهای جذاب و متناسب با هر درس انجام میگیرد. تدریس در مدرسهی مجازی مبتکران در دو سطح عادی و تیزهوشان برنامهریزی شده است.
پایههای آموزشی
- مقطع پیش دبستانی دو زبانه (فارسی، انگلیسی)
- مقطع ابتدایی
- مقطع متوسطه اول
- پایههای ششم، هشتم و نهم ویژه تیزهوشان
ارزشیابی تحصیلی
ارزیابی از آموختههای دانشآموزان بخش دیگری از فعالیتهای مدرسه مجازی مبتکران به حساب میآید. میدانیم که فرآیند آموزش با ارزشیابی تکمیل میشود. آموزش بدون ارزشیابی بیمعنی و یک فرآیند ناقص است.
آزمونهای دورهای، ابزار پایش آموزش و ابزار بازخوردگیری از فرایند یاددهی و یادگیری است. با این ابزار می توان میزان تحقّق اهداف آموزشی را در لایههای مختلف آموزشی مدرسه رصد نمود و نقاط قوت و ضعف را به منظور جبران به دانشآموز گوشزد کرد.
فرایند تصمیمسازی و نیز شناخت آسیبها و سنجش عملکرد آموزشی تمام اجزای مدرسه وابستگی کاملی به جمعآوری اطلاعات درست و جامع از طریق آزمونهای مختلف دارد و آزمونهای استانداردی که بتواند اطلاعات درست در اختیار قرار دهد، مهمترین نیاز مدرسه است.
تقریبا در پایان هر ماه دانشآموزان مدرسهی مجازی مبتکران در آزمونهای مبتکران شرکت کرده و آموختههای آن ماهشان مورد ارزشیابی قرار میگیرد. در پایان ترم اول و دوم هم دانشآموزان در آزمونهای جمعبندی مورد ارزیابی قرار میگیرند.
مشاوره تحصیلی
دانشآموزان پک کامل دروس را تهیه کردند در طول سال زیر نظر مشاوره تحصیلی خود راهنماییهای لازم را دریافت میکنند